10 Şubat 2016 Çarşamba

, ,

Araba Sevdası - Recaizade Mahmut Ekrem | Kitap Yorumu

Araba Sevdası, ara tatilde okuduğum ve yazılan dönemi çok güzel yansıttığını düşündüğüm bir türk edebiyatı kitabı. Üniversiteye hazırlandığım zamanlarda sadece adını ve kitabın özetini bildiğim Araba Sevdası, şimdi daha çok aklımda kaldığını düşünüyorum. Karakterler özellkle beni çok etkiledi. Bihruz Bey'in Periveş Hanım için beslediği aşk ve buna bağlı olarak onu arayışları bir yerden sonra sizi sıksa da karakterin kişiliğinin verdiği tepkilere siz de katılıyor hatta Periveş Hanım'a birlikte şiir arayışlarına giriyorsunuz.


Recaizade Mahmut Ekrem, Türk edebiyatına çok katkısı olan büyük bir ustat aslında. Edebiyatımıza yeniliği getirmede ve bu yolda diğer yazarlara yol göstermede oldukça başarılı. En bilindik eseri de Araba Sevdası. Türk edebiyatı için de Araba Sevdası ilk realist romanımız olarak tarihe geçmiş. Bu da ayrı bir önem arz ediyor.

Alafrangalığın özenildiği ve Avrupa insanının giyimi, kuşamı, yer yer dilde o Fransızca kelimeler kullanılması ve daha nicesinin olduğu bu kitapta ana karakterimiz de işte bu tipte olan Bihruz Bey. Babasının ölümünden sonra harcamalarına dikkat etmeyen, gezmeyi ve eğlenmeyi seven, konşurken araya Fransızca kelimeler koyan Bihruz Bey, günlerden bir gün arabasıyla gezerken karşısında Periveş Hanım'ı görünce tutulur ve ona ilk görüşte aşık olur. Ama nerede yaşadığını kimlerden olduğunu hiçbir bilgi elinde yoktur. O da aşkını içinde yaşar ve büyütür de büyütür. Periveş Hanım'a mektuplar, şiirler yazmaya başlar. Böylelikle içindeki aşk büyümeye içini kemirmeye ve hayatın anlamının sadece onunla olacağını düşünür.

Kitap boyunca Bihruz Bey'in bu büyük aşkını okuyoruz kısaca. Acaba sonunda kavuşacak mı yoksa sadece Bihruz Bey'in hayalinde mi kalacak? Sonuna geldiğimizde bunun cevabını öğreniyoruz.

Türk edebiyatımızda çok önemli bir yere sahip olduğundan herkesin okumasının gerek olduğunu düşünüyorum. Ama pek beğendiğimi söyleyemem. Bihruz Bey'in ikidebir Fransızca kelimeler kullanması beni rahatsız etti ve çoğunu anlayamadım. Aslında kitabın arkasında bir sözlük var ama oraya bakmak kelimeyi bulmak çok zor geldi desem yalan olmaz. Yine de bir şans verilmesi kötü olmaz.

Puanım 
3/5

6 yorum:

  1. Öss ye hazırlanırken araba sevdası ile ilgili kesin bir soru çıkardı karşıma :)) merak edip okumuştum ama o sıralar zamanı değilmiş çünkü bende anlamakta zorluk çekmiştim ağır gelmişti :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Zorunlu olarak okuyunca çok sevemiyoruz bence. Zamanı gelince kendiliğinden o kitaplara yöneliyoruz :)

      Sil
  2. bu kitabı lisedeyken okumuştuk. 11. Sınıfta da Recaizade Mahmut Ekrem'e hadsizce "Reco" lakabını takmıştım. Sonra bir baktım tüm sınıf Reco diyor. Saygıdeğer yazara ama bütün eserlerini hepimiz Reco deyince şakır şakır sayardık. Bu arada Bihruz Bey mirasyediliğine yansın dursun... :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Hahaha "Reco" çok iyiymiş ya! :)
      Bence çok güzel olmuş bu tutmuş keşke bende böyle ezberleseydim :D
      Bihruz Bey kitap boyunca bana fenalık getirdi valla...

      Sil
  3. Yanıtlar
    1. Heheheh okunuyor yaa bizim tırstığımız kadar yokmuş *.*

      Sil