Yabancı - Albert Camus || Kitap Yorumu

1 Şubat 2017 Çarşamba

Yabancı,  1942 yılında yayımlanmış ve İkinci Dünya Savaşı 'ndan sonra bütün dünyada ünlenmiş bir yazar olan Albert Camus'un yazdığı bir soyutlanma hikayesi. Meursault'un hayatı ve toplumsal ilişkileri içindeki duruşunu, daha doğrusu soyutlaşması aynı zamanda umursamazlığını okuyoruz. Hikaye oldukça sade bir anlatım tarzı ile yazılmış olsa da vermek istediği mesajı Camus tek bir karakter üzerinde toplamış. Bir bakıma kendi düşünce yapımdan da izler bulduğum için de hem karaktere olan bağım çok çabuk oldu hem de kurgunun izleyeceği yolu merak içinde okumamı sağladı. 1957 Nobel Edebiyat Ödülü'ne layık görülmesi üzerine benim yorumum nasıl bir yer eder bilemesem de en azından klasikleşmiş bir eserin bende bıraktığı izleri hala okumamış olan ya da okuyup da üzerine farklı görüşler edinmek isteyenler için yazmış olacağım.


Kitabın isminden biraz bahsetmek istiyorum. Orjinal ismi de aynı olan Yabancı ismi topluma olan yabancılaşması yahut topluma yabancılaştığından verdiği tepkiler olarak yorumlayabiliriz. Belki de yazarın bize anlatmak istediği bir direnişin eyleme dökülmüş halidir. İnsanların her şey hakkında bir bilgisi mutlaka vardır. Herkes bir şekilde istediği şeyi söyleyebilir. Fakat istediğimiz şeyleri söylemek diğer insanların yaşamlarına müdahale etme hakı vermez. Günümüzde de bu sorunun hala var olduğu gerçeği ise romanın evrenselliğini ve zamana meydan okurcasına yazılmış bir eser ortaya konulduğu görüyoruz. Bu bakımdan Albert Camus'un Nobel Edebiyat Ödülü almasının haklılığını anlayabiliyoruz. Hem bir klasik yapıt olması hem de bizleri yormayacak bir anlatıma sahip oluşu ile Yabancı, her yaştaki insanın rahatlıkla okuyacağı bir kitap olmuş oluyor bu sayede.

Geç olsun güç olmasın matığıyla klasiklere yavaş yavaş ön yargımı yıkarak okumaya başladığım için gerçekten mutluyum. Bir şekilde sizi okumanız için çağıran bir kitap Yabancı. O çağrıya uyarsanız eminim sizde benim gibi klasiklere olan ön yargınızı kırabilir yahut yeni bir klasik keşfetmenin tadını çıkarabilirsiniz.


8 yorum :

  1. Benim de kısa süre önce okumaya karar verdiğim kitaplardan :) Bence özel kitaplardan Yabancı:)

    YanıtlaSil
  2. Ben de çok severim bu kitabı. Sanırım lisedeyken okumuştum.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ben lisede klasiklerin k'sini bile anmazdım. Neyseki okudum şükür :D

      Sil
  3. Bu kitabı alamayışımın gerçekten komik ve farklı bir hikayesi var. Yabancı yerine yazarın Düşüş isimli kitabını almışım yanlışlıkla. Ve bundan anca eve geldiğimde kardeşimin söylemesiyle haberdar oldum. İlk tepkim ''Allah Allah, Düşüş isimli bir kitabım mı varmış'' olmuştu :D Ama hepsi stand görevlisinin suçu. Ben Yabancı'yı aldığımdan emindim çünkü. Standı düzenlerken yerine koymuş, kapaklar da aynı olunca sonradan Düşüş'ü almışım ben. Ah ah, olsun kitap kitaptır sonuçta :))

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yaaa sjdhsjhsjshs Cidden kötü olmuş. Olsundu. Popüler olmayan kitabından başlamış olursun sen de yorumunu da okuruz hani ;)

      Ama aynı kapaklar bu adamın iyi bakmak lazım. Alacak kişilere de duyurulur :)

      Sil
    2. Ahaha kesinlikle dikkatli olmak gerekli :D

      Sil
  4. Bu kitabı yaklaşık 3 yıl önce okumuştum, ama kitabın kapağı çok değişmiş. Ben sade bembeyaz bir kapaklı kitabı okumuştum. Hafif sayılabilecek ve bir çırpıda okuduğum kitaptı. Yazarın bakış açısı alışılmışın dışında diye birçok yorum okuduktan sonra almıştım kitabı. Ben olayları beklentime göre biraz basit buldum. Hatta yazar nobel ödülünü bu kitabında almış olamaz demiştim. Ben de kitabı iyice yerdim. :) bunları düşünen tek miyim acaba?

    YanıtlaSil

Made With Love By The Dutch Lady Designs